21 Φεβρουαρίου 2016

Συνοδευτικά μοτίβα στο τσιφτετέλι

Μια ακόμη ανάρτηση με θέμα τα συνοδευτικά μοτίβα, συγκεκριμένα για συνοδευτικά μοτίβα στο τσιφτετέλι. Το υλικό που έχω ανεβάσει αποτελείται από τρεις παρτιτούρες και τα αντίστοιχα βίντεο εκμάθησης, και περιγράφεται παρακάτω.

Another post on accompanying patterns, this time on the tsifteteli rhythm. The material of the post is composed of three music sheets and the corresponding videos, along with a detailed description.

1η παρτιτούρα 1st music sheet

Η πρώτη παρτιτούρα αποτελείται από παραδείγματα συνοδευτικών μοτίβων σε τονικότητα G και Gm. Όλα τα μοτίβα είναι μετακινήσιμα (δηλαδή δεν χρησιμοποιούνται ανοικτές χορδές). Επίσης, δεν εμφανίζεται καθόλου η 3η βαθμίδα της G (δηλαδή B και B♭) παρά μόνο η 1η και 5η (G και D). (Σε μερικές περιπτώσεις εμφανίζεται και η 4η βαθμίδα, δηλαδή η C.) Επομένως τα παραδείγματα μπορούν να χρησιμοποιηθούν εξίσου σε ματζόρε και μινόρε τονικότητα (το οποίο δικαιολογεί τον υπότιτλο της παρτιτούρας καθώς επίσης και την απουσία οπλισμού). Όλα τα παραδείγματα στην πρώτη παρτιτούρα παίζονται στις χορδές 4-5-6, δηλαδή στις D-A-E.

The first music sheet consists of acompanying examples in the keys of G and Gm. All of them are movable (that is, no open strings are used). Also, the 3rd degree of G (that is B and B♭) does not appear at all, only the 1st and 5th degree (namely G and D). (In some cases, the 4th degree, namely C, appears.) Hence the examples can be used equally in major and minor keys (which justifies the sheet subtitle "major-minor", as well as the lack of any key signature). The examples of this sheet are played on the 4-5-6 strings, i. e. D-A-E.



2η παρτιτούρα 2st music sheet

Τα παραδείγματα της δεύτερης παρτιτούρας προορίζονται για συνοδεία εξισου σε χιτζάζ και ουσάκ κλίμακα. Όπως και στην πρώτη παρτιτούρα, είναι μετακινήσιμα, χωρίς χρήση της 3ης βαθμίδας της G, στις χορδές 4-5-6.

The examples of the second sheet are meant for accompanying equally on hejaz 1 and usak 2 scale. Similarly to the first sheet, all the examples are movable, without the use of the 3rd degree of G, on the strings 4-5-6.



3η παρτιτούρα 3st music sheet

Η τρίτη παρτιτούρα αποτελείται από αρκετά τετράμετρα παραδείγματα τα οποία συνθέτουν ένα ενιαίο παράδειγμα. Ο ενδεδειγμένος τρόπος μελέτης είναι η εστίαση στα επιμέρους παραδείγματα και όχι στο συνολικό παράδειγμα. Αυτήν τη φορά, τα παραδείγματα είναι σε C, χωρίς χρήση της 3ης βαθμίδας (E και E♭), στις χορδές 3-4-5 (G-D-A) και κάποια στις 3-4-5-6 (G-D-A-E). Επίσης, σε αυτήν την παρτιτούρα υπάρχουν και ορισμένα μοτίβα που δεν είναι μετακινήσιμα.

The third sheet consists of several 4-measure examples which comprise a long example. The proper study & practice method is focusing on the individual examples (and measures), not on the full one. This time, the examples are in the key of C, with no use of the 3rd degree (E and E♭), on strings 3-4-5 (G-D-A) and some of them on strings 3-4-5-6 (G-D-A-E). Also, some examples in this sheet there are non-movable.



Παρατηρήσεις Remarks
  • Όλα τα παραδείγματα παίζονται με χρήση "χτυπημάτων" μεμονωμένα σε χορδές και όχι με συγχορδίες. Ο τρόπος αυτός αποτελεί συνήθη τεχνική.
  • Τα παραδείγματα στις παρτιτούρες δεν είναι φυσικά απαραίτητο να παίζονται αυτούσια, αλλά μπορούν να αναμιγνύονται Παραδείγματος χάριν, για ένα μέρος δύο μέτρων μπορούν να χρησιμοποιηθούν τα μέτρα 16 και 2 της δεύτερης παρτιτούρας. Μπορείτε να διαλέξετε συγκεκριμένα μέτρα που σας κινούν το ενδιαφέρον από τις παρτιτούρες και να πειραματιστείτε με αυτά.
  • Όπως έχω προαναφέρει, σχεδόν όλα τα συνοδευτικά μοτίβα στις παρτιτούρες είναι μετακινήσιμα ώστε να μπορούν να χρησιμοποιηθούν και σε άλλες τονικότητες. Ιδιαιτέρως, τα παραδείγματα της πρώτης και δεύτερης παρτιτούρας μπορούν να μεταφερθούν όπως είναι στις χορδές 3-4-5. Έτσι μπορούν να καλυφθούν όλες οι δυνατές τονικότητες. Αντιστοίχως, αρκετά παραδείγματα από την τρίτη παρτιτούρα μπορούν να μεταφερθούν στις χορδές 4-5-6.
  • Μπορείτε να χρησιμοποιήσετε τον κανόνα αντικατάστασης 3ης κατά βούληση ώστε να δημιουργήσετε μοτίβα που να περιέχουν την μεγάλη ή μικρή 3η βαθμίδα της κλίμακας.
  • Είναι προφανές νομίζω ότι το θέμα είναι ανεξάντλητο. Σκοπός μου είναι όχι τόσο να παρουσιάσω συγκεκριμένα παραδείγματα προς απομνημόνευση, όσο να παρουσιάσω κάποιες ιδέες στις οποίες μπορούν να δομηθούν τα μοτίβα. Ελπίζω οι ιδέες αυτές να αποτελέσουν το έναυσμα για να αναπτύξετε και να πειραματιστείτε με τις δικές σας ιδέες.
  • Every example is played by picking on single strings, not on chords. This is a standard technique style.
  • The examples appearing on the sheets are not necessarily meant to be played unaltered, but also they can be mixed together in many ways. For example, for a two-measure accompanying part you can use measures 16 and 2 of the second sheet. You can choose certain measures, from any sheet, that strike you as interesting and experiment with them.
  • As I already mentioned above, almost all of the accompanying patterns are movable so that they can be used in other keys. In particular, the examples of the first and second sheet can be moved on the 3-4-5 strings without any alterations. In this manner, all possible keys are covered. Respectively, several examples from the third music sheet can be moved on the 4-5-6 strings without any alterations.
  • You can use the substitution of 3rds rule at will in order to creat accompanying patterns that contain the major 3rd or the minor 3rd degree of the scale.
  • I think it is quite obvious that the subject is inexhaustible. My purpose is not so much to present certain examples for memorizing, but to convey some ideas on which the patterns can be built upon. I hope these ideas will be the trigger to develop and experiment with ideas of your own.
Σύνδεσμοι Links

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε περισσότερες σχετικές αναρτήσεις:

Συνοδευτικά μοτίβα

At the following link you can find more posts relative to accompanying patterns:

Accompanying patterns


  1. Hejaz scale is the 5th mode of the harmonic minor scale.
    Intervallic formula: 1 - ♭2 - 3 - 4 - 5 - ♭6 - ♭7
  2. Usak scale is the 3rd mode of the major scale (the phrygian mode).
    Intervallic formula: 1 - ♭2 - ♭3 - 4 - 5 - ♭6 - ♭7