28 Οκτωβρίου 2015

Μετακινήσιμα συνοδευτικά μοτίβα

Στην ανάρτηση αυτή θα ασχοληθούμε με τα μετακινήσιμα συνοδευτικά μοτίβα. Με τον όρο μετακινήσιμα εννοούμε μοτίβα τα οποία μπορούν να εφαρμοστούν σε οποιαδήποτε (κατάλληλη) περιοχή της ταστιέρας. Σε αντιδιαστολή, τα μη μετακινήσιμα μοτίβα χρησιμοποιούνται μόνο σε μια περιοχή της ταστιέρας. Η παράμετρος που διαφοροποιεί τα δύο είδη μοτίβων είναι η χρήση κάποιων ανοιχτών χορδών: στα μετακινήσιμα μοτίβα δεν χρησιμοποιούνται ανοιχτές χορδές, ενώ στα μη-μετακινήσιμα χρησιμοποιούνται μια ή περισσότερες ανοιχτές χορδές. Επίσης, η μόνη παράμετρος που καθορίζει την περιοχή της ταστιέρας στην οποία εφαρμοζεται ένα μετακινήσιμο μοτίβο είναι η τονικότητα.

On this post we focus in the movable accompanying patterns. By the term movable we mean patterns that can be applied at every (proper) area of the fretboard. In contrast, the non-movable patterns are employed only in certain areas of the fretboard. The parameter that differentiates the two kinds of motives is the use of open strings: in the case of the movable patterns we do not employ open strings, while in the case of non-movable patterns we employ one or more open strings. Also, the only parameter which defines the fretboard application area of a movable pattern is the corresponding root note of the pattern.

Τα βασικά μοτίβα The basic patterns

Στις έως τώρα αναρτήσεις περί συνοδευτικών μοτίβων έχουμε συναντήσει όλες τις μορφές μετακινήσιμων μοτίβων. Παρακάτω δίνεται το πλήρες σύνολο των μετακινήσιμων μοτίβων σε διαγράμματα ταστιέρας. Τα διαγράμματα ερμηνεύονται ως εξής:

  • Επιλέγουμε την χορδή στην οποία είναι η τονική νότα (η κουκίδα με το 1 εντός της).
  • Κρατώντας την τονική στήνουμε κατάλληλα το χέρι στις μαύρες κουκίδες που φαίνονται στο επάνω μέρος του διαγράμματος.
  • Σε σχέση με τις μαύρες κουκίδες εντοπίζουμε την 5η (προφανώς η κουκίδα με το 5 εντός της), στο κάτω μέρος του διαγράμματος.

In all the previous posts about accompanying patterns, we have encounter all the forms of movable patterns. Below is given the full set of movable patterns in fretboard diagrams. The diagrams can be read as follows:

  • We choose the string on which the root note resides (the dot with the 1 in the interior ).
  • Holding the root note we place the fingers properly on the black dots seen at the upper part of the diagram.
  • Relatively with the black dots' position we locate the 5th (obviously the dot with the 5 in the interior) at the lower part of the diagram.

Παρακάτω θα βρείτε την παρτιτούρα, καθώς και το αντίστοιχο βίντεο εκμάθησης, όπου εφαρμόζονται τα μετακινήσιμα μοτίβα σε συγκεκριμένες πλέον τονικότητες.

Below you can find the music sheet and the corresponding video-lesson, where the movable patterns are applied to certain keys.



Αντικαταστάσεις 3ης στα βασικά μοτίβα Substitution by thirds on the basic patterns

Μπορούμε να εφαρμόσουμε τώρα τον κανόνα αντικατάστασης 3ης στα παραπάνω μετακινήσιμα συνοδευτικά μοτίβα. Ορισμένες παρατηρήσεις:

  • Στα βασικά μοτίβα, το μινόρε μοτίβο που αντιστοιχεί στο ματζόρε μοτίβο #2 δεν έχει συμπεριληφθεί διότι πρακτικά δεν είναι υλοποιήσιμο. Στις αντικαταστάσεις 3ης όμως έχει συμπεριληφθεί αυτό το μοτίβο, με μια μικρή τροποποίηση που το καθιστά υλοποιήσιμο.
  • Τα μοτίβα που προκύπτουν από την αντικατάσταση 3ης στα (μινόρε και ματζόρε) μοτίβα #5 είναι ελαφρώς τροποποιημένα. Το ίδιο ισχύει και για τα μοτίβα #7.
  • Τα μοτίβα #6 και #8 δεν επιδέχονται εφαρμογή του κανόνα αντικατάστασης 3ης.

Στα παρακάτω παραδείγματα επέλεξα το δεύτερο μέτρο κάθε μοτίβου για την εφαρμογή της κάθε αντικατάστασης 3ης.

Now we can apply the substitution by 3rds rule on the basic movable patterns. Some remarks are in order:

  • Regarding the basic patterns, the minor pattern that corresponds to major pattern #2 is not included because it cannot be implemented for practical reasons. But this pattern is included in the substitutions of 3rds, with a slight modification which makes it feasible.
  • the patterns that occur from the substitution of 3rds on the (major and minor) patterns #5 are slightly modified. The same goes for patterns #7.
  • The substitution of 3rds rule cannot be applied on patterns #6 and #8.

In the examples below I chose the second bar to apply the substitution of 3rds rule.




Τελειώνοντας, πιστεύω ότι έχοντας κατά νου και με εξάσκηση στα μετακινήσιμα μοτίβα οργανώνεται πιο αποδοτικά ο όγκος πληροφορίας των συνοδευτικών μοτίβων που έχουν παρουσιαστεί τις σχετικές αναρτήσεις του ιστολογίου.

Ending this post, I believe that the volume of information of the accompanying patterns presented in the posts of this blog can be organized efficiently by bearing in mind and exercising the movable patterns.

Σύνδεσμοι Links

Στον παρακάτω σύνδεσμο μπορείτε να βρείτε περισσότερες σχετικές αναρτήσεις:

Συνοδευτικά μοτίβα

At the following link you can find more posts relative to accompanying patterns:

Accompanying patterns